Що таке компресія двигуна і як її виміряти?

Компресія двигуна внутрішнього згоряння — це максимальна величина стисненого повітря в камері згоряння циліндра в той момент, коли поршень знаходиться у верхній мертвій точці. Зменшення тиску повітря під час такту стиснення свідчить про те, що компресія двигуна погіршилася внаслідок зносу поршневих кілець. Вважається, що компресія двигуна є одним з важливих показників робочого стану мотора. Також відзначимо, що компресія дизельного двигуна набагато вище, ніж бензинового, адже займання паливної суміші відбувається за рахунок великого тиску в камері згоряння.

На що впливає погана компресія двигуна?

Низькі показники компресії в циліндрах двигуна можуть викликати різні небажані процеси під час його роботи. Найпоширенішою ознакою погіршення компресії є стрімке зменшення кількості масла в силовому агрегаті. Утруднений запуск, велика витрата палива, тертя — все це можна віднести до ознак низької компресії двигуна. Отже, з ознаками розібралися, а тепер поговоримо про причини, за якими виникає низька компресія.

Причини низької компресії двигуна

  1. Перегрів. Під час критичного підвищення температури всередині двигуна відбуваються незворотні процеси. При сильному нагріванні циліндрів можуть підгоріти поршні і поршневі кільця. Відомі випадки, коли при перегріванні відбувалося прогоряння поршня, що тягло за собою різке зменшення до критичного рівня компресії, і як наслідок цього — повний вихід з ладу циліндра.
  2. Несправності в системі газорозподілу. Як відомо, процесом впускання і випуску відпрацьованих газів за допомогою клапанів управляє система газорозподілу. Порушене регулювання теплового зазору клапанів, а також неправильно вистелена мітка приводу ГРМ також можуть бути причиною низької компресії двигуна.
  3. Зношення поршневих кілець. У період експлуатації двигуна всі його деталі піддаються природному зносу. Не винятком є і поршневі кільця, надмірний знос яких безпосередньо впливає на компресію двигуна. Але при цьому варто пам’ятати, що мотор, який експлуатувався згідно всім встановленим виробником вимогам, буде служити набагато довше. Наприклад, якщо взяти Жигулі, то при правильній експлуатації компресія двигуна ВАЗ може залишатися в межах норми при пробігу 250000 км.

Як заміряти компресію двигуна

Вимірювання компресії двигуна проводиться за допомогою спеціального приладу, який називається компресометр. За своєю будовою він нагадує звичайний манометр, за допомогою якого роблять заміри тиску повітря в колесі, до якого приєднується шланг з різними штуцерами, залежно від циліндрів двигуна. Що стосується вимірювання компресії на дизельному двигуні, то для цього існує дещо інший компресометр, оскільки ступінь стиснення і відповідно тиск в циліндрах такого двигуна буде набагато вище.

Порядок дій під час вимірювання компресії двигуна

  1. Очищаємо від бруду стиснутим повітрям або ганчір’ям свічковий колодязь і викручуємо свічку або форсунку, якщо двигун дизельний.
  2. Підбираємо потрібну насадку з комплекту компресометра, яку можна було би вкрутити в отвір викрученої свічки або форсунки.
  3. Після вкручування перехідника прокручуємо стартером двигун, поки на шкалі компресометра не побачимо показання тиску в циліндрі.
  4. Таким же чином перевіряємо компресію у всіх циліндрах двигуна. Отримані результати вимірювань порівнюємо з допустимими нормами, які пропонує в технічній документації виробник того чи іншого автомобіля.